طبقه بندی براساس گرانروی ( درجه بندی SAE)

گرانروی اولین و مهمترین ویژگی است که در کار با روغن‌ها باید در نظر گرفته شود. داشتن گرانروی مناسب برای روغن موتور در شرایط مختلف دمایی کارکرد، جهت روانکاری صحیح قطعات متحرک موتور الزامی است.

در این‌ طبقه‌بندی، روغن‌های مناسب برای استفاده در درجه حرارت‌های پایین با حرف W (Winter) مشخص می‌شوند. روغن‌هایی که در درجه خود دارای حرف W نیستند برای هوای معتدل و گرم و برای کار موتور در درجه حرارت نرمال مناسب می باشند.

روغن‌های چند درجه‌ای به‌دلیل وجود پلیمر در فرمولاسیون خود جزء سیالات غیر نیوتنی بحساب می‌آیند که با تغییر سرعت برشی گرانروی آنها تغییر می‌کندگرانروی در این حالت گرانروی ظاهری نامیده می‌شود. اضافه کردن این پلیمرها خود باعث افزایش گرانروی می‌شود. به‌طور کلی میزان تغییرات گرانروی ظاهری روغن‌های چند درجه‌ای نسبت به روغن‌های تک درجه‌ای کمتر است
همانطور که در نمودار زیر مشخص است، شیب خط گرانروی - دما برای روغن‌های چند درجه‌ای نسبت به روغن‌های تک درجه‌ای کمتر است.

استفاده از روغن‌های چنددرجه نسبت به روغن‌های تک درجه مزیت‌هایی دارد که بعضی از آنها عبارتند از
  • 
راحت‌تر روشن شدن موتور که در نتیجه‌ی آن کاهش سایش موتور، افزایش عمر استارت و باتری را خواهیم داشت 
  • 
کاهش مصرف سوخت (در بعضی موارد ممکن است تا 3% روی مصرف سوخت تأثیر بگذارد.) 
  • 
استفاده از یک روغن در تمام طول سال و راندمان عالی در درجه‌حرارت‌های بالا 
  • 
کاهش میزان روغن‌سوزی استفاده از مواد پلیمری بعنوان ماده افزودنی به روغن‌موتور در موتورهای دیزلی تأثیر بسزایی در کاهش روغن‌سوزی دارد. بعضی از این پلیمرها در درجه‌حرارت‌های بالا می‌سوزند و لایه‌هایی از کربن در شیار رینگ روغن ایجاد می‌کنند که به آب‌بندی آن کمک می‌کند.